فراخوان | نظرات خود درباره عملکرد مدیریت حوزه را به جامعه مدرسین ارائه کنید
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در نشست هفته جاری این نهادعالی حوزوی گزارشی از فعالیت مدیریت حوزه های علمیه می دهد و این گزارش توسط رییس و اعضای جامعه مدرسین مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
در پی اعلام حضور مدیر حوزه های علمیه در جامعه مدرسین برای ارائه و بررسی گزارش عملکرد حوزه، خبرگزاری رسا در نظر دارد تا نقطه نظرات، مطالبات، انتظارات، انتقادات و پیشنهادات اساتید، فضلا، طلاب و حوزویان را به رییس و اعضای جامعه مدرسین ارائه دهد تا در جلسه با مدیر حوزه های علمیه مورد بحث واقع شود.
عموم حوزویان می توانند نقطه نظرات خود درباره عملکرد مدیریت حوزه و برنامه های پیش رو را در بخش نظرات این خبر یا از طریق شبکه های اجتماعی برای خبرگزاری رسا ارسال کنند تا مطالب آن ها برای بررسی در جلسه مذکور به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه شود.
گفتنی است، آیت الله یزدی چندی پیش نیز از دبیر و اعضای شورای عالی حوزه های علمیه برای ارائه گزارش در جامعه مدرسین دعوت کرده بود و گزارش مربوط به شورای عالی حوزه های علمیه توسط اعضای جامعه مدرسین بررسی شد.
ما که اصلا خبرهای حوزه را کار نمیکنیم چون حوزه ها سواد رسانه ندارند و از اهمیت رسانه شدن اخبارشون بی خبرن با احترام بگم بی سوادن
من ۶۵ ساله هستم ، از کودکی با مسجد و روحانیت اجین بوده ام، واقعیت این است که تمامی روحانیون محترم محصول حوزه ها و خروجی حوزه میباشند
مستحضر میباشید که دستگاه پلیس با اعلام شماره ۱۹۷ برای عموم مردم کانالی رو باز کرده تا هر علاقه مندی بتونه عملکرد خوب یا کارهای نیکو و ممتاز پلیس اظهار نظر کند یا انتقادات و ضعف عملکرد پلیس را گزارش کند
به ظن حقیر اگر حوزه بتواند سیستمی دایر کند که آخاد مردم بتوانند راجع به عملکرد ائمه جماعات یا روحانیون شاغل در سبستم اداری نظر خواهی کنند ، در حقیفت
حوزه میتواند موفقیت خودش را در تربیت طلاب و روحانیون کنترل کند و کارکر خودش رو محک بزند.
با آرزوی موفقیت برای روحانیت عزیز دعاگو میباشم، والسلام
به نظر من جناب آقای اعرافی وقتی به استانها سفر میکنند با طلاب استانها هم یک نشست صمیمی داشته باشم و از مشکلات رسانه ای شدن اخبار حوزه مطلع بشن
خوب است مدیر حوزه برنامه ریزی عملیاتی هم داشته باشند. بحث های راهبردی خوب است اما خوب است مدیر شایسته حوزه گزارشی هم از اقدامات عملیاتی خودشان ارائه دهند. اینکه چقدر طلبه های الان با برنامه های جدید پیشرفت کرده اند. اساسا برنامه ایشان برای طلاب دوره گذشته و طلاب فعلی چیست سوال اصلی من است .
مدیریت حوزه تبدیل شده به یک حاکمیت به جای مرکزی برای رشد استعدادها
قوانین دست وپا گیر بیشتر مانع رشد است تا باعث آن بیاییم دست از حوزه بر داریم نمیخواد زیادی براش دلسوزی کنیم
مسبب اصلی قتل روحانیت همین حوزه های علمیه منزوی و بسته هستند که با تنها گذاشتن رهبری و بستن درب های حوزه به روی مردم خودشونو از جامعه دور کردند
مدیران ارشد حوزههای علمیه به صورتی رفتار میکنند که انگار هیچ مسؤولیتی در قبال انقلاب اسلامی و فعالیتهای آن ندارند و تنها رهبر معظم انقلاب است که این مسؤولیت را به دوش میکشد. انگار که مدیریت محترم حوزه در این زمینه برای خودش مسؤولیت تعریف شدهای را قائل نیست.
مبانی و معارف انقلاب اسلامی، آرمانها و گفتمان انقلاب در حوزههای علمیه با یک رویکرد پژوهشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در برنامه آموزشی طلاب به صورت بسیار قوی و نه فقط به عنوان یک درس جنبی و ثانوی شناخت دقیق انقلاب اسلامی و آرمانها و اهداف اسلام ناب محمدی آن را باید مورد توجه قرار گیرند.
همچنین پیشتیبانی و مدیریت تبلیغی حوزه علمیه بر عهده نهادهای مختلفی است که مشاهده می شود ارتباطی با یکدیگر ندارند که در این زمینه نیز باید یک ستاد مشترکی ایجاد شود.
امروزه مشاهده می شود طلاب درگیر مسائل اجتماعی و سیاسی بسیار خُرد هستند که نشان از عدم اطلاع آنها از مسائل روز جامعه است بنابراین باید آموزش مسائل روز در حوزه ایجاد و هر چند سال به روز رسانی شود.
وقتی جامعه و مردم از عملکرد حوزه ها خبرندارن حوزه نباید توقع داشته باشه که مردم حوزه و روحانیت رو از خودشون بدونند
الان شما خبرگزاری ها را نگاه کنید چند خبرگزاری خبر حوزه های علمیه را پوشش می ده در حالی همه خبرگزاری ها خبرهای دانشگاه رو می زنند
اقای اعرافی با درب بسته نمی شه به مردم خدمت کرد این تسبیح آب کشیدن ها را کنار بگذارید و حوزه و روحانیت رو ا با مردم آشتی بدید
میشه بگید مسئول کار بین المللی حوزه کیست؟ و ارتباطش با سایر نهادهههای بین المللی نظام مثل مجمع تقریب و مجمع جهانی چیست؟
حرکت های بین المللی با جامعه المصطفی است یا معاونت بین الملل یا هیچ کدام؟
متأسفانه عدهای از مدیران حوزوی مایلند که تنها کاریکاتوری از حوزه علمیه باقی بماند.
از نقاط قوت آیت الله اعرافی نگاه راهبردی در تدوین منشور حوزوی و نظامات جامع و چشم انداز برای آینده حوزه است.
الان معاونت های ایشان جزیره ای عمل می کنند و به سند چشم انداز نگاه ندارند.
بعضی از موضوعات داخلی پیش روی مدیریت محترم حوزههای علمیه ناشی از وسوسههای شیطانی برخی افراد است؛ ایشان باید در مساله یابی خود دچار اولویت بندی شوند و از پرداختن به امور غیر اهم خودداری نمایند.
خطر بعدی نفوذ جریانی و نفوذ فکری در بین تیم همراه و اطرافیان ایشان است. در این بخش چه بسا مدیریت حوزه دارای نقاط ضعف باشد و خودشان هم اذعان به بعضی کاستی ها و نداشتن نیروی آماده و همراه انقلابی دارند اما باید ببینیم که آسیب پذیری از چه ناحیه ای است و چگونه میتوان از آن عبور کرد.
مدام از این خبرها بزنید
ولی از حوزه هایی که خودشونو علمدار انقلاب می دونند ولی برای تحقق مطالبات رهبری کاری نمی کنند و یا جزیره ای عمل می کنند بیزارم و معتقدم این حوزه ها را باید اتیش زد
کسی که چندین مسئولیت در قم و خارج از قم دارد معلوم است که به هیچکدام نمی رسد
شگفتا
حقیر چند سالی است در حوزه علمیه اصفهان مشاور هستم،
حوزه اصفهان از نظر کمی و کیفی به شدت افت کرده و انگیزه و نشاط طلاب هم که اصلا کفتن نداره.
ارزش یک سال عمر یک طلبه از کل دنیا بیشتره آن وقت من مسول حوزه با بی برنامگی و عدم تخصصم حداقل ۱۰ سال صدها طلبه رو ازبین بردم! گناهی بالا تر از این هست!
طلابی که آینده اسلامند،
راهکار هم کاملا روشن و واضح است؛ دستورالعمل رهبری برای تحول در حوزه بالاخص تخصصی شدن حوزه که خیلی در انگیزه و هدف طلاب بسیار موثر است. ولی متاسفانه این سند تحول حوزه به فراموشی سپرده شده.
وضعیت امروز حوزه علمیه اصفهان هم اسفناک است ، شما را به خدا به داد حوزه اصفهان برسید...
نه رشته تخصصی، نه الگو و راهنما ، نه برنامه ای مدونی و جامعی و نه انگیزه و نشاطی و...
مهمترین مشکل حوزه اصفهان هم استقلالش از حوزه قم است...
درد دل بسیار است ولی گوش اگر گوش توو...
مطلبی که به عنوان یک دغدغه برای بنده بوده این که جایگاه پژوهش و پژوهشگر در حوزه چگونه تعریف شده و می شود
برخی از دوستان بنده با حدود پنجاه اثر نشر شده هیچ جایگاهی ندارند
نه توهین داشت نه چیزی!!===خیلی اهل تشریفات و ادا هستند و این مدل به درد وزارت خانه ها میخوره === حوزه فعلی چن تا ایراد جدی داره که تا درست نشه باقی امور درست نمیشه.
۱.وضعیت سامانه آموزشی حوزه داغونه باید فکری براش کرد چون در سال وقت هزاران طلبه و استاد به خاطر خرابی اون هدر میره
۲.باید فکری به حال افرادی کرد که از ناچاری در حوزه مانده اند یا باید اخراج شوند یا زمینه کار فراهم شوند که به سر کار روند یا...
۳.برخی از مسیولین مرکز بنا بر لج بازی دارند که باید رسیدگی شود
۴.ساعت کلاسها در سطوح عالی روزانه ۵ تا ۶ ساعت است که کاملا غیر عقلانی است.چون وقتی برای مطالعه و مباحثه و تحقیق و زندگی باقی نمیماند و حتما باید برای اینها کم گذاشته شود که در این صورت کلاس زیاد رفتن هم بی فایده است
و....
۱- یک دهه از سالهای بعد از انقلاب ، مثلا دهه هفتاد و یا هشتاد را ، به صورت پایلوت ، انتخاب کنید و اسامی کلیه ی ورودی های به حوزه ی علمیه ، اعم از مدارس قم و سایر استانها را ، استخراج و سپس آن تعداد از پذیرشی ها را که تا امروز در حوزه باقی مانده مشخص نموده و آمار تمام گسانی که در سراسر کشور ، از تحصیل انصراف داده را نیز ، در آورده و به سراغ آنها بروید و دلایل انصراف را ، جویا شوید .
این تحقیق ، می تواند نوعی آسیب شناسی باشد و در صورت دقت و مطالعه ی همه جانبه ، از هدر رفت سرمایه های مادی حوزه ، جلوگیری نموده و از تکرار اشتباه ، ممانعت به عمل آورد.
بسیاری از پذیرشی ها ، یا به اختیار ، یا به اجبار حوزه را ترک می کنند و تمامی هزینه ها بر باد می رود .
۲- بعضی از مدارس علمیه را ، به دلیل اینکه طلبه ای ندارند و گاه در بک کلاس ، فقط دو یا سه نفر ، حضور دارند را ، با شجاعت تعطیل و نسبت به ادغام مدارس ، سریعا اقدام کنید .
چرا باید وجوهات شرعیه و یا کمک های مردمی ، صرف مدارسی شوند که طلبه ندارند ؟
چرا برای آنکه مدارس ، تعطیل و ادغام نشوند ، همه ی آنهابی را که ثبت نام کرده اند را پذیرش می کنید ؟ بسیاری از مدیران واساتید در سراسر گشور ، می دانند که خیلی از اینها ، شرایط لازم را ندارند ولی برلی اینکه مدرسه تعطیل نشود ، همه را پذیرش و قبول می کنند .
۳- از حجیم کردن مرکز مدیریت و کاغذبازی ها ، جدا خود داری کنید .
بروکراسی در حوزه ، غوغا می کند..
۴- از روز اول ، کسانی که حوزه را صرفا ، سکوی ورود به کارهای اجرایی قرار داده اند ، و به هیچ وجه به تبلیغ و ترویج مذهب فکر نمی کنند ، پذیرش نکنید .
امام فرمود : راه قدس از کربلا می گذرد ......عده ای
اعتقادشان بر این شده که راه.....از حوزه می گذرد .
۵ - به استقلال حوزه ها و مرجعیت ، فکر کنید .
۶- از نفوذی ها و کاسه های داغ تر از آش ، غافل نباشید .
۲-مسؤلیتهادقیق وشفاف نیست
۳-به نظرمیرسدمدیرمحترم ازاعمال مدیریت برخوردار نیست
۴-مشغله های مدیر محترم آنقدر زیاد است که زیارت اومشکل است
ما که راضی نیستیم. اجاره خانه ها و گرانیها در قم بیشتر بخاطر طلبه هایی است که در قم جا خوش کردند وقتی از شهرستان می آمدند چیزی نداشتند الآن ماشین و خونه و ... برای ما قمیها کار نیست. مسجد نیست . جای تبلیغی نیست. هر مسجدی میبینی یه غیر قمی چمپره زده . ما که راضی نیستیم و قطعا اون دنیا باید پاسخگو باشند
چه خدماتی داره داده میشه ما که نفهمیدیم
ما که غیر از بیمه و هتل ولایت که ان هم دستور رهبری بوده خدمات دیگه ای از این ساختمان چند طبقه ندیدیم
دیر ورود کردن رسانه های انقلابی مثل رسا، میدون را به امثال مباحثات میده اخوی.
چرا باید مجموعه خبری جهت داری، به عنوان رسانه جمعه مدرسین شناخته بشه؟ اگه یه مقدار با برنامه و ارتباطات قویتر کارها پیش بره، کار دست غیر انقلابی ها نمی افته. جسارت حقیر را ببخشید.
انشاالله شماهم این مطالب رابرسانید حتما باید به دست مسئولین برسد ممنون
باید مسئولان از نظرات اساتید و نخبگان حوزوی برای مدیریت و اداره هرچه بهتر و کارآمدی بالاتر حوزه برای جامعه ، استفاده کنند.
فراخوان عمومی خیلی خوبه اما جمع کردن نخبگان و صاحب نظران جوان حوزه برای بررسی و پیشرفت هرچه بهتر سیستم نیز امری ضروری است
من مطمئنم در بین همین طلاب کسانی هستند که هم ایده های فوق العاده برای پیشرفت حوزه و حوزویان دارند، هم نیروهای مناسب برای اجرای این طرح ها در بین خود طلاب هست
اما متاسفانه سال هاست اختیار امور در دست نسل گذشته است که اعتقادی به برنامه هایی مثل کرسی آزاد اندیشی ندارند
امید است نسل جوان و پرشور آینده( البته اگه در سیستم مخدر حوزه همچنان پرشور بمانند)فکری به حال حوزه بکنند
سه مورد باید مورد تامل قرار بگیره:
۱:برنامه موجود
۲:متن درسی
۳:نیروهای مشغول به کار
پیشرفت های تحصیلی رو نمیشه نادیده گرفت ولی باید دید که اکثریت طلاب چقدر جامعیت دارند یا اصلا چقدر به هویت طلبگی نزدیک هستند
انگیزه طلاب رو هم باید مورد بررسی قرار داد
به محضر مبارک سروران گرامی برسانید:
۱_ سیستم آموزش حوزه های علمیه غلط است چون نه دانشگاهی محض است و نه حوزوی
دانشگاهی محض نیست چون تعداد واحد های درسی بسیار بیشتر از مدرک اعطایی است.
حوزوی محض نیست چون هرگز طلبه ها عالم نمی شوند بلکه در حال پاس کردن واحد ها و اخذ نمره هستند.
۲_ قرآن در حوزه ها مهجور است طلبه های پایه های بالا (گاهی پایه نه ۹) نمازش غلط است و روخوانی قرآن بلد نیستند. تفسیر و ...بماند.
۳_ اساتید بزرگوار در قم اقامت دارند استان ها از حضور اساتید خصوصا اساتید اخلاق و اهل دل محروم هستند.
۴_ معیشت سخت طلبه ها را نادیده گرفتن از آسیب های ان نمی کاهد. طلبه ای که ۷۰۰ هزار تومان شهریه می گیرد ۵۰۰ هزار تومان اجاره می دهد ۲۰۰ تومان قسط می دهد چاره ای جز کار کردن به عنوان اسنپ و... ندارد.
۵_ سابق در حوزه ها طلبه ها درس هایی که می خواندند تدریس می کردند امروز امکانش نیست چاره ای برای ملّا شدن طلبه ها بیندیشید.
۶_حرکت لاک پشتی شورای مدیریت و مجموعه های ستادی حوزه ای عقب مانده را به یادگار می گذارد.
لطفا رشد بعضی از طلبه ها را به حساب سیستم موفق حوزه خرج نکنید.
و..........
نمیدونم گفتن و نگفتن نظر درباره مدیریت حوزه خاصیتی هم میتونه داشته باشه یا نه
ولی میگم
تا...
من حوزه اومدم فقط برای این که خدا رو ببینم و هر لحظه کنار خدا باشم
از همه چیز هم زدم از جوونيم
از تفریح
از بچگی
و همه ی عمرم رو گذاشتم برای طلبگی
هر هفته فقط دو ساعت خانوادم رو دیدم با این که نیم ساعت بیشتر حوزه و منزل فاصله نداشت
روزی 15ساعت فعالیت علمی کردم
اما الان بعد 10سال چی دارم?
حوزه علمیه با بستری که داشت منو به کجا کوشند?
نه خدا رو دیدم و نه چیزی شدم .
بزار راحت تر بگم
حوزه علمیه با جوی که داره
با مديرايي که روحیه ی نوجوان رو نمی شناسن و الفبای مدیریت رو بلد نیستن و فقط میگن درسا رو بخون و برو بالا
با اساتيد ناوارادش
با همه ضعفاي بی شمارش که حوصله گفتنشو ندارم دیگه
شاید رسالتش فقط تباه کردن عمر جوونا و نوجوونايي مثل منه
برای همینه که از هر هزار طلبه
که هیچ از ده هزار طلبه یک بهجت یک قاضی یک طباطبایی نمیتونه خروجی داشته باشه
حوزه باید بلد می بود منو به خدا برسونه
اما نرسوند
بلد نبود که برسونه
خودش هم میدونه بلد نیست
چون اصلا خودش خدا رو ندیده
به مدیریت حوزه بگین
عمر ما رو پس بده
خدا رو ما بريم جای دیگه پیدا کنیم
عمرمون پس بده بريم یکم بچگی کنیم عقده های دلمون وا شه
به نظر بنده یکی از مشکلات مهم حوزه اینه که قم یه موقع دیدی تعطیل کرده شهرستانها درس هس یا این شهر تعطیل کرده شهر دیگه تعطیل نشده ...باید در این مورد مثل مدرسه یا کلا همه حوزه ها تعطیل باشه یا نباشه
بنده در شهرستان هستم اگرکاراموزشی داشته باشم میگن قم چقدر پول بایدخرج کنم میام قم میگن شهرستان
دست ازپادرازتردوباره باید برگردم شهرستان
شخصی رو گذاشتن مسئول آموزش. که کامپیوتر روبلدنیست خاموش روشن کنه چه رسد به اینکه کارهای طلاب راحل کند
شماخداوکیلی برا یه کار کوچک برین پیش این بنده خدا سریعا میگوید نه نمیشود اصلاامکان ندارد
بعدرفته هم شهری خودشو گذاشته تو آموزش سطح عالی...سطح دو غیرحضوری داده بهش...از۱۰۰نفری میاین امتحان غیره حضوری بدن ۱۰ نفرقبول میشن
۹۰نفربدبخت از نمره می افتن
واقعا اگر دارین میبینید یه فکری بردارین برا این حوزه های شهرستان
سلام
سطح ۱:معادل کاردانی
سطح ۲:معادل کارشناسی
سطح۳: معادل ارشد
سطح ۴:معادل دکترا
نکته اول:شیوه معادل سازی به درخواست حوزه علمیه بوده و وزارت علوم دست حوزه را به طور کامل باز گذاشته.
نکته دوم: توجه بفرمایید که معادل هیچ وقت هم ارزش اصل نیست.
نکته سوم: مسائل مهمتری از مدرک هست ولی این مسئله کاملا نقد و قابل حلّ و دردش ملموسه و البته دغدغه رهبری عزیز هم بوده و هست (مراجعه کنید)
نکته چهارم:رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه که مفاد درسیش از حوزه گرفته شده،در شش سال اول خلاصه شرح لمعه،خلاصه اصول مظفر،و جلد ۴ مبادی العربیه که همسنگ بدایه النحو است رو میخونند(و قس علی هذا)و سپس مدرک ارشد دریافت میکنند و این درحالی است که طلاب بعد از کتبی و شفاهی ۶به مدرک معادل کاردانی نایل میشوند.
دانشجو سپس با نگاهی گذرا به مکاسب و کفایه دکترا میگیرد ولی طلبه بعد از ۳سال معادل کارشناسی؛
یعنی دانشجوی فقه و حقوق بعد از ۱۰سال دکترا دارد ولی طلبه بعد از ۱۰ سال معادل کارشناسی
نکته پنجم:وقتی فراخوانی برای پژوهش و سمینار و تدریس و... در علوم انسانی یا اسلامی برگزار میشود؛شرط ورود مدرک ارشد است که این یعنی دانشجو بعد از ۶سال(پایان تلخیص لمعتین و... در رشته فقه و حقوق)با طلبه ای که کتبی و شفاهی ۱۰را تمام کرده و دوسال در درس خارج تلمذ کرده و پایان نامه را تحویل داده برابر است.(و قس علی هذا)
خودم از یکی از بزرگانِ ممتحنین پرسیدم اگه کسی همه سوالات رو درست جواب بده چند میشه؟!
گفت اینقدر میپرسیم تا نتونه...
میگفت تو این سالها فقط به یه نفر ۱۷ دادم،بقیه زیر ۱۶...
برای اینکه طلاب دچار تکبر نشن...
کاش میشد بهشون گفت متاسفم براتون.چطور باخیال راحت سرشون رو رو بالشت میزارن اینا باید جواب پس بدن.نه برای تحصیل طلاب برنامه دارن،نه برای تهذیب.
طلبه های ما به لطف آقایان ===شورای حوزه. نه باسواد میشن نه مثل قدیم ازجهت اخلاقی رشد میکنن
بابت معیشت طلبه ها گلایه بسیار است ،لطفا کاری کنید به داد حوزه برسید قبل اینکه از این بدتر نشده .
آیا طلبه باید با این وضع هم درس بخونه هم تبلیغ کنه هم به فکر معیشت خانواده باشه ؟
آیا میشه؟
اگه این وظیفه مرکز مدیریت نیست؟
پس وظیفه کدام ارگان میباشد
چند مورد انتقاد داشتم برای سفیران هدایت.
۱.اگه امکان داره سفیران رو با بلند مدت ممزوج کنید تا اینقدر به طلبه سفیرانی تحقیر کنند بخاطر و علم و مدرک و بی اعتباریش که بعضی از روحانی هایی که به پست و مقام رسیدند خطاب به سفیران می گویند سفیران ظلالت نه هدایت.و عده دیگه هم می گن مدرکش با بلند مدت مثل چوپانیه یا کارمندی.خلاصه یه فکر اساسی بشه که هیچ کس نتونه حرفی بزنه.
۲.چرا اساتیدی که قراره برا امتحان تطبیق تشریف ببرن استانهای دیگه تو سال تحصیلی میان که ماها نتونیم تو اون سال درس بخونیم.باید تو تابستون بیاند که تا اول مهر دیگه تموم بشه و طلبه ها سر کلاساشون باشند.
۳.برخورد اعضا مرکز مدیریت قم البته تعدادیشون، با طلبه های سفیرانی خوب نیست
بنده به عنوان یکی از ممتازین و کسی که تو هر رشته که میخواستم میتونستم بهترین باشم الان بعد از ۱۷ سال طلبگی دنیال اینم که در اولین فرصت از حوزه بزنم بیرون و لباسم رو ببوسم بذارم صندوقچه
هر کس هم با من مشورت میکنه میگم به هیچ وجه اشتباه نکنید سمت حوزه نرین
حوزه اشتباهی نداره به نظر من اشتباه از کسانیه که میان حوزه
حوزه باید کسی بیاد که درآمدش از جای دیگه تامین بشه یا اینکه هیچ استعدادی نداشته باشه تا در رشته های خارج از حوزه فعالیت کنه بیاد حوزه که حداقل فردا غصه نخوره تلف شدم.
خیلی ممنون
عمکرد بسیار غلط و ضعیف اکثر طلبه ها کاملا مایوس،و افسرده شده اند،جنابان مدیریت حوزه انتظار دارند طلبه ها با حداقل هزینه زندگی بالاترین بازده را داشته باشند ـ
اکثر رفقای بنده کلا از همه چیز زده شده اند خصوصا این قوانین و تبصره های سخت آموزشی،و امتحانات،و ممتحنین و مصححین که روز به روز طلبه ها راحتی در اعتقاداتشان ناامیدمی کنند.
اکثرافراد معتقدند وقتی وارد دارالشفا میشوند حالت دل پیچه وافسردگی میگیرند.
انگار تمام دغدهه های خود رابرسر طلاب خالی میکنند تا کمی راحت شوند .
اکثر مدارس جذب اساتیدشون رابطه ای هست و جای تاسف اینجاست که خود حوزه اصلا هیچ مدیریتی نمیکنه لطفا این موضوع مهم رو به گوش مسئولین حوزه برسونید و اگر امکانش هست پیگیری نمائید
با تشکر
اکنون که صحبت از جامعه مدرسین و عملکرد مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه است لطفا از بزرگان این حوزه ی انقلابی سوال کنید مسئول القاب و عناوین روحانیت کدام نهاد یا سازمان است و کجاست که تعیین می کند طلبه ای عنوانش حجت الاسلا م یا حجت الاسلام والمسلمین یا آیت الله و یا هر عنوان بالاتر یا پایین تری است؟
چرا تا هر طلبه ای پست حکومتی میگیرد عنوانش حداقل در رسانه ها ارتقاء می گیرد که اگر ارتقاء نگیرد پاسخ رسانه ها را نمی دهد و با خبرنگار مربوطه مصاحبه نمی کند؟
چرا هیچ نهاد حوزوی حاضر نمی شود یک حرکت انقلابی در حوزه انجام دهد و یک بار برای همیشه القاب و درجات روحانیت را سازماندهی و ابلاغ کند تا این نا به سامانی پایان یابد.
برای نمونه خود آقای اعرافی، آیت الله است یا حجت الاسلام والمسلمین چه کسی تعیین کننده است؟ مقام معظم رهبری مدظله العالی و حتی وب سایت جامعه مدرسین حوزه ایشان را با عنوان حجت الاسلام والمسلمین خطاب می کند در حالی که رسانه های خبری و های طابعه مجوعه طابعه ن عنوان آیت الله برای ایشان استفاده می کنند، بخش قابل توجه و جالب این است که خود حضرات در برابر این عنوان بالاتر از شأن که به آنها داده می شود هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند.
در پایان از مسئولین این رسانه محترم می خواهم این موضوع را با جدیت و مطالبه گری تا تعیین تکلیف دنبال کنید.
که انشاءالله جامعه ی اسلامی و تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب سپاسگزار شما باشد